Obsah
Životní situace
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Příjem rozhlasového nebo televizního signálu ve zhoršené kvalitě
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Příjem rozhlasového nebo televizního signálu ve zhoršené kvalitě
4. Základní informace k životní situaci
Provozem elektrických a elektronických zařízení může dojít ke vzniku nežádoucí elektromagnetické energie (např. jiskřením domácích spotřebičů, termostatů, linek vysokého napětí atd.), která ruší příjem televize nebo rozhlasu.
K nekvalitnímu příjmu však může dojít i z jiných příčin:
přijímaný signál má nedostatečnou úroveň nebo je nekvalitní z důvodu vícecestného šíření vlivem odrazů od okolního terénu (nedostatečné pokrytí),
k zastínění signálu nebo jeho degradaci odrazy došlo z důvodu výstavby nadzemních objektů a související stavební činností v okolí místa příjmu,
použitím nekvalitního přijímacího zařízení (tj. antény, zesilovače, anténního svodu a přijímače) nebo jeho nevhodné instalace nebo závadou některé z jeho částí,
nedostatečnou odolností přijímacího zařízení vůči silnému signálu blízkého vysílače (např. GSM, UMTS, LTE, radaru atd.),
závadou na vysílací straně,
v časově omezené době mimořádných podmínek šíření rádiových vln (např. při inverzi) příjmem vzdálených vysílačů pracujících na stejném kanálu.
U digitální televize nedochází k různým stupňům zhoršování kvality obrazu nebo zvuku, obraz buď je, nebo není. Případné výpadky jsou známkou toho, že přijímač dostává ke zpracování signál na hranici svých možností.
Rušený, nekvalitní nebo nedostatečný signál se projevuje následovně:
kostičkování nebo zastavení (zamrznutí) obrazu,
krátkodobý výpadek nebo zkreslení (cvaknutí, "kliks") zvuku,
ztráta obrazu i zvuku,
selhání nebo nenaskočení programu (kanálu),
obraz a zvuk nejsou synchronizovány.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Posluchač rozhlasového nebo televizního vysílání, u kterého se projevila zhoršená kvalita příjmu rozhlasového nebo televizního signálu.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
V případě vzniku nebo při přetrvávajících potížích s kvalitou příjmu doporučuje Český telekomunikační úřad postupovat následovně:
1.) Posluchač rozhlasového nebo televizního vysílání musí vždy nejprve zajistit kontrolu vlastního přijímacího zařízení.
Při příjmu prostřednictvím individuální antény, zejména:
zkontrolovat instalaci přijímacího zařízení: venkovní antény (její vhodnost pro přijímaný kanál, mechanický stav, upevnění, směrování a polarizaci), zesilovače (nutnost a vhodnost jeho použití), anténního svodu (celistvost, správné připojení, použití symetrizačního členu), vlastního přijímače (bezchybnou funkci a správné naladění na přijímaný kmitočet), přidružených zařízení (připojení audio-video techniky, satelitního přijímače, set-top-boxu atd.),
prostřednictvím vnitřní (pokojové) nebo jiné náhražkové antény většinou nelze kvalitní příjem zajistit.
Při společném příjmu prostřednictvím televizního kabelového rozvodu (dále jen "TKR") nebo společné antény (dále jen "STA"), zejména:
zkontrolovat celistvost účastnické šňůry, včetně jejího správného připojení, a vlastní přijímač (jeho bezchybnou funkci a správné naladění na přijímaný kmitočet),
v případě, že není zjištěna závada vlastního přijímacího zařízení v bytě, kontaktovat provozovatele společného rozvodu (TKR nebo STA), který zajistí odstranění případné závady společného rozvodu.
V případě pochybností je vhodné učinit dotaz na kvalitu příjmu u sousedů v okolí.
2.) V případě nedostatečného pokrytí televizním nebo rozhlasovým signálem je třeba, aby orgány místní samosprávy požadovaly jeho zlepšení u provozovatele příslušného televizního nebo rozhlasového vysílání.
3.) V případě přetrvávajících problémů s kvalitou příjmu a při bezchybné funkci přijímacího zařízení posluchače (diváka) a společného rozvodu (TKR nebo STA) je možné požádat Český telekomunikační úřad o zjištění zdroje rušení dle § 100 odst. 6 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů.
V případě pochybností může Český telekomunikační úřad požadovat od posluchače (diváka) potvrzení odborné firmy o bezchybnosti přijímacího zařízení.
4.) Při vzniku problémů, v souvislosti s mimořádnými podmínkami šíření rádiových vln (trvají vždy po omezenou dobu, např. při inverzním počasí nebo bouřkové činnosti), nelze zajistit pomoc, kromě případného přeladění na příjem jiného kanálu.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Postupujte dle informací uvedených v bodě 06 a v případě přetrvávajících problémů se obraťte na místně příslušný oblastní odbor Českého telekomunikačního úřadu (viz bod 08).
Zhoršenou kvalitu příjmu rozhlasového nebo televizního signálu můžete oznámit písemně, osobně, telefonicky nebo prostřednictvím elektronické pošty (viz bod 16).
8. Na které instituci životní situaci řešit
Oznámení o zhoršené kvalitě příjmu rozhlasového nebo televizního signálu přijímají a vyřizují místně příslušné oblastní odbory Českého telekomunikačního úřadu.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Doklady nejsou předepsány.
V oznámení nezapomeňte uvést náležitosti podání dle § 37 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů - jméno, příjmení, datum narození, bydliště a telefonní nebo mailový kontakt.
Dále je vhodné popsat okolnosti, které se zhoršené kvality týkají (např. jak se zhoršená kvalita projevuje, který program je rušen, v jakých časových intervalech apod.).
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny; oznámené případy řeší místně příslušné oblastní odbory Českého telekomunikačního úřadu v pořadí dle doručení.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Subjekt, který způsobil rušení nebo zhoršení rozhlasového nebo televizního příjmu - kontrolovaná osoba.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Součinnost při místním šetření.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Lze využít elektronickou adresu Českého telekomunikačního úřadu: podatelna@ctu.cz, datovou schránku Českého telekomunikačního úřadu: a9qaats nebo elektronický formulář pro oznámení rušení (podání je možné učinit bez elektronického podpisu).
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti protokolu o kontrolním zjištění může kontrolovaná osoba podat písemné a zdůvodněné námitky na místně příslušný oblastní odbor Českého telekomunikačního úřadu, a to ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení protokolu o kontrole, není-li v protokolu stanovena lhůta delší.
Pro písemné podání námitek není stanoven předepsaný formulář.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Právnické nebo podnikající fyzické osobě, která v rozporu s § 100 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích jako provozovatel zařízení, jehož provozem vzniká vysokofrekvenční energie, nezajistí, aby tato energie nezpůsobovala rušení provozu elektronických komunikačních zařízení a sítí nebo rušení poskytování služeb elektronických komunikací nebo provozování radiokomunikačních služeb, nebo v rozporu s § 100 odst. 3 zákona o elektronických komunikacích neučiní vhodná opatření k odstranění rušení, lze uložit pokutu do 50 000 000 Kč nebo do výše 10 % z čistého obratu pachatele přestupku dosaženého za poslední ukončené účetní období, podle toho, která z těchto hodnot je vyšší; této osobě, která v rozporu s § 114 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích neodstraní ve lhůtě stanovené Českým telekomunikačním úřadem nedostatky zjištěné při výkonu kontroly elektronických komunikací, lze uložit pokutu do 5 000 000 Kč.
Fyzické osobě, která v rozporu s § 100 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích jako provozovatel zařízení, jehož provozem vzniká vysokofrekvenční energie, nezajistí, aby tato energie nezpůsobovala rušení provozu elektronických komunikačních zařízení a sítí nebo rušení poskytování služeb elektronických komunikací nebo provozování radiokomunikačních služeb, nebo v rozporu s § 100 odst. 3 zákona o elektronických komunikacích neučiní vhodná opatření k odstranění rušení, nebo v rozporu s § 114 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích neodstraní ve lhůtě stanovené Českým telekomunikačním úřadem nedostatky zjištěné při výkonu kontroly elektronických komunikací, lze uložit pokutu do 100 000 Kč.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
Rušení provozu radiokomunikačních zařízení a sítí elektromagnetickým stíněním nebo odrazy elektromagnetických vln stavbami nebo činnostmi souvisejícími s prováděním stavby
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Český telekomunikační úřad - odbor kontroly a ochrany spotřebitele, tel.: 224 004 688
26. Kontaktní osoba
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
18.10.2017
28. Popis byl naposledy aktualizován
18.10.2017
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace